Brødrene A&O – Fortsætter med at bygge på

Brødrene A&O Johansen A/S (AO) er en dansk virksomhed, som leverer produkter til både professionelle håndværkere, samt det private marked. Koncernen har over 22.000 B2B-kunder samt 230.000 B2C-kunder, som tilsvarer en vækst på hhv. 10% og 15% siden 2016. Selskabet har et bredt teknisk varesortiment på over 400.000 varevarianter, som servicerer aktiviteter indenfor;

  1. Varme, Ventilation og Sanitetsteknik (VVS)
  2. El-teknik (EL)
  3. Vand og Afløb (VA)
  4. Værktøj

Koncernen opererer i Danmark, Sverige, Norge og Estland, hvori 90% af aktiviteterne er på det danske marked. De professionelle kunder serviceres af butikkerne af AO-brandet, hvor aktiviteterne for det private marked dækkes af forskellige hjemmesider, heriblandt BilligVVS og LampeGuru.

796

Aktuel kurs pr. 18/04-2021

937

Kursmål pr. 18/04-2021

18%

Upside pr. 18/04-2021

Figur 1: AOs aktiekurs siden 2019

Digital strategi

Selskabet er baseret på en digital værdikæde som fundament bag en lang væksthistorie. Virksomheden defineres som et omni-channel selskab, hvilket betyder at virksomheden yder en personaliseret kundeoplevelse gennem flere kanaler. AO beskriver konceptet med: ”En kunderejse beskæftiger sig med hele processen; fra et behov opstår, og til rejsen ender – som et køb eller som færdigt projekt.”. Selskabet har flere gange modtaget priser for deres strategi. Senest blev de kåret af Dansk Erhverv som værende den bedste omni-channel-virksomhed for 2019, som de tidligere også vandt i 2016.

Figur 2: Award. Kilde: Dansk Ervherv

Det seneste koncept, som AO har implementeret, er deres AO365-koncept. Dette koncept tillader de professionelle kunderne adgang til AOs butikker døgnet rundt, alle dage om året. Kunderne kan bestille varer gennem AOs mobil-app, hvor de derefter modtager en digital nøgle til butikken. Derefter åbnes butikken, man handler de ting man skal bruge, og butikken lukkes igen, når man forlader butikken. Dette giverne de professionelle kunder en højere fleksibilitet, samt eliminere deres behov for et lokalt lager.

Effekt af nedlukning

Nedlukning af Danmark i foråret 2020 medførte en positiv effekt på Brdr. A&O, hvilket deres regnskab for 2020 viste. Her har der været en omsætningsvækst på knap 15%, hvilket bygger på, at kunderne har efterspurgt fleksibilitet ved valg af salgsplatforme og handelsform. Markedet for private renoveringer er generelt stabilt, men gennem COVID-19 har denne skiftet kurs, og styret mod nye højder. Deres omsætning fra professionelle kunder steg med 12%, hvorimod væksten i det private marked var 34% i 2020.

Værdiansættelse af AO

Til at værdiansætte selskabet er der udarbejdet en DCF-analyse, som tager selskabets fremtidige indtægter i betragtning. Her finder IPA en upside på 18% i AO.

Figur 3: Resultat af DCF

Selskabet vækstede i 2020 med 14%, hvorimod dette niveau er for højt til at selskabet kan stabilisere sig herpå. IPA forventer at AO kommer til at vækste med 7,2% i gennemsnit årligt mod 2025. Derudover forventes det, at AO kan opretholde en EBIT-margin på 5,5% i fremtiden.

Figur 4: AOs regnskaber siden 2016, som var grundlag for DCF

Selskabets indtjening er diskonteret med en WACC på 8,4%, hvilket afspejler markedsforholdene og selskabets kapitalstruktur.

Konklusion

Brødrene A&O forbliver et interessant selskabet for Investment Panel Aarhus, som stadig besidder en upside på 18%, selvom selskabet allerede har genereret et attraktivt afkast i starten af 2021.

Investment Panel Aarhus har pr. 18/04-2021 fastholdt AO i modelporteføljen på baggrund af denne analyse.
Gå til modelporteføljen HER