IPAs screeningsværktøj

Vi har opdateret vores screeningsværktøj for november 2020, og finder en delt førsteplads mellem; North Media A/S & Brødrene A&O Johansen A/S.

Gå til: Investment Panel Aarhus

North Media er kendt for deres monopol-lignende position indenfor fysisk reklamedistribution, sammenholdt med en solid aktieportefølje. Dette udfordrer selskabets værdiansættelse, da fysisk reklamedistribution har en ukendt levetid, og den store aktieportefølje er volatil og mangler transparenthed.

Mange af screeningsværktøjets foretrukne selskaber er blevet analyseret af IPA indenfor de seneste år. Find analyserne her:

  1. North Media
  2. Torm
  3. United International Enterprises
  4. Brødrene Hartmann

Historisk afkast
For at måle screeningsværktøjets historiske afkast, bliver de fem højest rangeret selskaber tracket i måneden efter seneste publikation af værktøjet. Dette er opholdt mod indekset OMXC20.

Hvordan fungerer screeningsværktøjet?
Screeningsværktøjet er et kvantitativt værktøj inspireret af teorien bag faktorinvestering, hvor man opdeler selskabets kvantitative informationer i forskellige kategorier, kaldet faktorer. Der er en bred konsensus om, at der eksisterer tre faktorer: Value, Quality og Momentum.

Price har til formål at vurdere hvorvidt selskabet er billigt. For at gøre dette, har vi valgt at benytte P/E, P/B og EV/EBITDA, da disse nøgletal vurderer selskabets aktiekurs eller selskabsværdi i forhold til finansielle informationer. Quality skal vurdere hvor godt selskabet er til at skabe indtjening. Her har vi valgt at benytte ROE og ROIC da disse opholder selskabets indtjening mod finansielle informationer. Yderligere bliver virksomhedens Z-score udregnet, hvilket approksimere virksomhedens finansielle situation. Momentum vurderer hvor meget afkast aktien har givet til sine investorer. Her benytter vi deres afkast på to forskellige tidshorisonter, 1 år samt 3 år, hvor vi yderligere vurderer selskabets aktuelle pris mod den højeste aktiekurs selskabet har haft de seneste 52 uger.

Vores tre faktorer bliver vægtet ud fra IPAs investeringsfilosofi. Alle vægtninger ses nedenstående.

Scoren et selskab kan modtage for sit nøgletal ses fra 0-10, hvor pointene bliver delt ud således:

100-75%            0,00 point
75-50%              3,33 point
50-25%              6,66 point
25-0%                 10,0 point

Procentsatsen vurderes ud fra hvor mange selskaber i aktieuniverset, som der besidder et bedre nøgletal end det individuelle selskab.

Dette scoringssystem skal ikke ses som en tilstrækkelig analyse af potentielle investeringer, men skal gøre det nemmere for investorer at finde interessante aktier at undersøge.